Sunday, February 5, 2012

Ekspresi

5 februari. bersamaan 12 Rabiulawal. tarikh kelahiran kekasih Allah. ucapan demi ucapan disiarkn di kaca tv. begitu juga di 'dinding' FB. kenalan2 mengucapkn Salam Maulidur Rasul. tak kurang juga yang menceritakan ttg kemuliaan baginda. walaupun sekadar 'salin' dan 'tampal', namun isinya sgt2 sesuai direnungi dan diamati. sedang aku membaca kisah2 rasulullah, tiba2 terasa terkesan di hati. sebelum2 ni ada juga rasa bgtu, tapi kali ini lain.. kesannya terasa lebih mendalam. insan kamil ini secara spontan menilai kembali diri sendiri. menilai perbuatan sejak kebelakangan ini, menilai kembali situasi2 kebelakangan ini, lantaran itu, satu persoalan muncul di fikiran; KENAPA AKU MACAMTU? hm tak susah dijawab. sendiri pun tau. hanya satu jawapan paling tepat; EMOSI. yup, itu lah.. entah kenapa rasa hati itu terlalu dituruti. sebelum ini jarang2 sangat mcmtu. sebab perasaan pada insan, rasionaliti diketepikan. mujur da sedar. wlaupun agak lmbt, tapi sekurang2nya tak hanyut. astaghfirullahalazim~

manusia tiada kuasa mengundur masa, tak seperti anime doraemon itu. Oleh hal yg demikian, pengalaman dijadikan pengajaran. mengajar diri sendiri supaya beringat. kerana pengalaman itu adalah guru terbaik sepanjang zaman. what doesn't kill me, makes me stronger. dat's how it is supposed to be. insyaAllah. setiap yang berlaku ada hikmahnya. bak kata manusia caucasian sana, "every cloud has a silver lining".

sekarang masanya untuk membuat refleksi diri, memperbaiki kekurangan, dan terus maju ke hadapan. time waits for no man. banyak kejayaan yang perlu dikecapi. perjalanan masih jauh. emosi diketepikan. hidup mesti diteruskan.

*selawat ke atas Rasulullah* =)

No comments:

Post a Comment